Reisverslag 10, Hittegolven en Cyclonen - Reisverslag uit Childers, Australië van Thijs Hummelink - WaarBenJij.nu Reisverslag 10, Hittegolven en Cyclonen - Reisverslag uit Childers, Australië van Thijs Hummelink - WaarBenJij.nu

Reisverslag 10, Hittegolven en Cyclonen

Door: Thijs Hummelink

Blijf op de hoogte en volg Thijs

29 Januari 2013 | Australië, Childers

Dag mensen,

Inmiddels zijn we alweer aangekomen bij reisverslag nummertje 10. Op het moment van typen zit ik alweer bijna 4 maanden in Australië en 9 weken in de Sugarbowl (het werkhostel in Childers). De tijd vliegt en de afgelopen weken hebben bestaan uit werken en wat ontspanning voor buiten het werk.
De afgelopen tijd (midden januari) hadden we last van een hittegolf met de gemiddelde temperaturen tussen de 35 en 40 graden in Childers. Niet zo warm als in het zuiden van Australië (Sydney 46 graden!) en de outback (54 tot 58 graden!) maar nog steeds heet zat om te werken.
Deze hittegolf werd afgelopen week weg geduwd door een cycloon. Sinds afgelopen donderdag heeft het eigenlijk onafgebroken geregend in Queensland waar ik nu zit. Het plaatsje Bundaberg heeft het wereldnieuws gehaald en daar zit ik 50 km. vandaan. Niet alleen Bundaberg is zwaar getroffen maar ook de plaatsen eromheen. Er worden mensen vermist, er zijn 4 doden gevallen, dorpen zijn niet meer te bereiken en wij zijn afgesloten van de buitenwereld. In Burrum Heads (30 km. hier vandaan) heeft zelfs een tornado gewoed! Je maakt zo nogal wat mee aan de andere kant van de wereld hahaha. Met mij is die wat dat betreft prima, het is flink veel regen, maar de schade valt reuze mee.
Helaas zit ik zonder werk op dit moment en is het afwachten hoe ik de komende weken doorkom (met name financieel en de verveling om op 1 plek te zitten). In maart begint het avocado seizoen en daar ga ik sowieso een aantal weken werken!

Drie weken geleden (lees 9 januari) was de laatste werkdag met het bomen snoeien. De baas vertelde dat dit nog een tijdje zou doorgaan (tot februari), maar helaas bleek dit niet zo te zijn. Het werk was zwaar (helemaal in de hitte), maar het verdiende erg goed, daarom is het jammer dat dit werk nu klaar is. De baas vroeg wel of ik in april wilde terug komen voor de winter om dan weer te komen met snoeien. Dan is de temperatuur lager en verdiend het beter als snoeien wat ik de afgelopen tijd deed. Ik denk hier nog over na wat ik doe.
Tussendoor had ik ook een nieuwe baan op een kleine familie boerderij. Daar plukte ik lychees vanaf 5 uur in de ochtend (half 5 bus) en was meestal rond 12uur weer terug. Tussendoor heb ik nog een dag gewerkt op een maïs boerderij. Het lychee plukken duurde anderhalve week en sindsdien zit ik zonder werk.
In februari en maart gaan de grote boerderijen open met citroenen, limoenen, mango’s en avocado’s plukken. Dit zijn de banen waar er het meest te verdienen valt, dus ik hoop daar nog een aantal weken te kunnen werken. Hoelang ik hier nog blijf om te werken weet ik niet. Ik heb het idee om voor mijn tweedejaarsvisum te gaan. Daarvoor moet ik in totaal 88 dagen op 1 of meerdere farms hebben gewerkt. Inmiddels zit ik rond de 40 dagen, dus zit ik op de helft.

De reisplannen veranderen bijna per dag. Soms denk ik dat ik in april terug wil naar Nederland en de andere keer denk ik weer dat ik nog een jaar eraan vast wil plakken met een tweedejaarsvisum. Daarom wil ik daar voorlopig geen uitspraken meer over doen tot dat ik zeker weet wat ik wil gaan doen. Dus het plan is ik maak geen plan!
Voorlopig blijf ik nog wel even op de sugarbowl vanwege het werk de komende weken en het geld voor het verder reizen wat ik nodig heb. Voor de rest zie ik het wel wat er gaat gebeuren. Het belangrijkste is dat ik de keuze maak die het beste voelt.

Mijn laatste reisverslag plaatste ik op 30 december. Tussendoor heb ik oud en nieuw hier gevierd. Dit is helaas wat anders gelopen dan ik had voorgesteld voordat ik naar Australië ben gegaan. Ik wilde namelijk in Sydney oud en nieuw vieren en dat werd uiteindelijk in Childers. Dit was een kleine deceptie. Aangezien ze hier in Childers niet veel doen met oud en nieuw was het niet meer als een gezellig avondje samen in de Sugarbowl met de mensen. In een poging om nog een gezellige avond te hebben zijn we met een aantal een barretje gaan opzoeken in de stad. Toen het cafe zo goed als leeg was heb ik besloten een klein biertje te doen met de andere en ben daarna weer terug gegaan naar de sugarbowl rond 1uur.

Op 2 januari begon het bomen snoeien weer. Voor de kerstvakantie vertelde de baas dat het snoeien nog minimaal 5 weken zou doorgaan. Dit was goed om te horen aangezien dit 1 van de best verdienende banen is op dit moment voor een backpacker. Echter een dag later kregen we te horen dat we alleen de hoognodige takken maar hoefden weg te snoeien. Dat betekent dat het veel korter zou worden en echter waren we na een week klaar met het bomen snoeien. Dit was voor mij erg balen, want een baan als deze krijg je niet snel weer. Dus het geld sparen gaat helaas de komende tijd wat minder worden.

Een leuk verhaal tussendoor op de farm van het bomen snoeien: Tijdens een werkdag liep ik langs een boom (niet heel bijzonder dat ik langs een boom loop) waar ik de takken aan de onderkant van de boom aan het wegsnoeien was. Ik was druk bezig en schrok me ook opeens kapot toen ik een slang zo anderhalve meter van me rustig voorbij zag kruipen. Een klein dun bruin slangetje. Als eerst ging in me hoofd op dat het een Brown Snake was (de meest giftige slang in Australië en na de taipan en de black mamba de 3de giftigste ter wereld). Ik had gelukkig me grote heggenschaar bij en dacht ook geen moment na en heb de slang een flinke klap op zijn kop verkocht. Vervolgens zijn kop afgeknipt van de rest van zijn lichaam. Ik zelf voelde me toen een echte Steve Irwin! Hahaha. Me eerste brownsnake die ik heb gedood!
Het is noodzakelijk dat je de slangen gelijk dood als je ze ziet voordat ze jou te grazen nemen. Gelukkig was de slang die ik doodde net een kikker aan het eten, waardoor hij minder actief was. Als ze gaan jagen is het levensgevaarlijk! Dus weer een bijzondere beleving!

In het eerste weekend van januari kwamen er een hoop nieuwe mensen aan in de sugarbowl, dit was erg fijn omdat het hier heel stil was de afgelopen weken. Er is een nieuwe groep Engelsen aangekomen en een groep gezellige Duitsers. Dus dat maakt het verblijf een stuk aangenamer op de Sugarbowl. Ik merkte dat ik hier ook erg behoefte aan had, want het begrip ‘homesick’ kwam tijdens die dagen regelmatig opspelen. Ook Shane is weer terug op de sugarbowl. Een Engelse jongen die er ook de eerste 3 weken was toen wij hier zaten. Met hem hebben we een hoop lol gehad, dus het is erg tof dat hij weer terug is!

Toen we te horen kregen dat het bomen snoeien klaar was kreeg ik dezelfde dag een belletje van de sugarbowl dat ze een nieuwe baan voor mij hadden! Ik ben gaan werken op een Lychee boerderij. Een klein gezellig familie bedrijf waar ik samen met 5 andere backpackers en de eigenaar zelf werk. Lychee plukken is een makkelijke baan wat erg makkelijk en lichamelijk minder zwaar werk is. Dit zou voor ongeveer 3 weken zijn (het werden er uiteindelijk 1,5).
De eerste dag dat we zouden beginnen was er een miscommunicatie. We zouden namelijk een dag later starten. Dus terug gereden naar het hostel. Daar was die dag nog een andere baan (mais plukken), hiervoor zochten ze nog mensen, dus uiteindelijk ben ik dat gaan doen de rest van de dag.
De dag daarna dus mijn nieuwe baan op lycheefarm. Een leuke werkplek zoals al eerder gezegd. Echt een familie bedrijf waar de kinderen van de baas (leeftijd 1,2 en 3) rond kruipen en lopen, de ouders van de eigenaar helpen en de eigenaar zelf met ons het veld ingaat voor het plukken.
We lopen de hele dag met een pickingbag en plukken vanuit de bomen de lychees. Een erg fijne baan met veel gezelligheid. We zijn met een leuk clubje (2 ozzies, 1 Duitser, 2 Fransen,de eigenaar en ik). Helaas was dit werk dus na anderhalve week klaar.

In de weekenden zoeken we regelmatig vertier. Zo word het strand regelmatig bezocht en ben ik op zondag 20 januari met een aantal naar een slangenpark geweest. Een klein parkje hier in de buurt met onder andere slangen, reptielen, kangoeroes en krokodillen. Het is leuk om even doorheen te lopen en de dingen te bekijken. Het krokodillen voeren was erg gaaf om te zien. Twee mooie snappies van 5 meter die gevoerd worden. Het springen uit het water en zien hoe gevaarlijk en kolosaal deze beesten zijn, erg gaaf om te zien!

Zoals jullie lezen is er niet veel veranderd de laatste tijd qua planningen en trips. Ik heb nu helaas geen baan en er zijn veel nieuwe mensen aangekomen op de sugarbowl .
Thom en ik hadden het plan om op 20april naar Iqon te gaan. Dit is een nieuw hardstyle feest in Australië. Echter hebben we de prijs van de kaarten gezien en hebben besloten hier niet heen te gaan (verschrikkelijk duur). Daardoor weten we nu niet wat we de komende tijd en maanden gaan doen en gaan we onze reisplannen nog bekijken en aanpassen. Hier denken we nu over na en besluiten we later.

Even over de bosbranden, ik heb veel vragen hierover gekregen vanuit Nederland of wij daar ook last van hebben. In het gebied waar wij zitten (Queensland) is het droog en zijn er af en toe kleine brandjes. Vaak laten de inwoners deze brandjes de vrije loop en gaat het vanzelf over. In het zuiden van Australië zijn er veel grotere gebieden qua bebossing. Daar richten de bosbranden veel meer schade aan en bedreigen ze de bewoonde wereld. Dit is voor ons niet het geval. In combinatie met de hitte in het zuiden en de droogte is er daar dus veel schade aangericht. De hittegolf vanuit daar is inmiddels weg. Dus last van de bosbranden zullen wij niet echt krijgen! Mochten we er wel bosbranden ontstaan zijn ze hier goed voorbereid. Er is hier namelijk 6 jaar geleden een flinke bosbrand geweest en toen is er een werkhostel in Childers afgebrand. Hiervoor hebben ze nu allemaal maatregelen getroffen dat het niet weer gebeurd.

De cycloon en de regenval is een ander bijzonder iets. Gelukkig valt in Childers relatief gezien de schade nog wel mee (in vergelijking met de dorpen rond ons).

Lieve mensen groetjes daar en ik blijf het echt heel tof vinden om regelmatig nog berichten van jullie te ontvangen! Bedankt daarvoor!

Groeten vanuit Childers

  • 29 Januari 2013 - 13:58

    Fleur:

    Weer een leuk verslag thijs! =D

  • 30 Januari 2013 - 10:32

    Dolly Janssen:

    Hallo Thijs,
    Goed om te horen dat je niet getroffen bent door bosbrand of orkaan.
    Jammer dat je even geen werk hebt, maar dat komt wel weer goed.
    Hartelijke groet en blijf genieten, dan blijven wij jaloers!
    Dolly

  • 30 Januari 2013 - 20:42

    Truus En Jos Van Den Berg:

    Hallo Thijs,
    Wij vinden het steeds weer erg leuk om je reisverslagen te lezen.
    Je maakt erg veel mee.
    Wat fijn dat je geen last hebt gehad van de bosbranden en van de orkaan.
    Je hebt al zo veel baantjes gehad, dat zal nu ook wel weer lukken.

    Blijf genieten, dan doen wij dat ook van jou verslagen.
    Groetjes Jos en Truus.

  • 31 Januari 2013 - 21:41

    Iny Hummelink:

    Thijs wat een avonturen en ben benieuwd wat je nu gaat doen.......en of je nog in N Zeeland komt.
    Marco begint dit weekend aan een barre tocht in Alska.In 13 dagen langlaufend 700 km. maar een geruststelling ..er is nog niemand die dit haalde.In je eentje kamperen bij minus 40 graden en dat is niet gezellig.Dus een andere reis als voor jou.Yokon artic race als jer het wilt zien.
    Heb het goed en een hartelijke groet van Jos en Iny

  • 01 Februari 2013 - 22:18

    Gonny De Vries:

    Thijs wat een leuk verslag. Ik hoop dat je de komende tijd genoeg werk zult hebben om je wensen te kunnen financieren.
    Veel succes !! Gonny

  • 18 Februari 2013 - 22:26

    Eline :

    Gozert!
    Goed om te lezen dat je bomen kapt, vrienden maakt en slangen doodt! :)
    Met mij alles goed! Voorlopig nog twee maanden in Italie, daarna weet ik het ook nog niet. Zoals jij zegt: geen plan is het plan!
    Veel liefs,
    Eline

  • 05 Maart 2013 - 10:00

    Margot:

    Hee Thijs, ondanks mindere omstandigheden toch erg leuk dat je ff te spreken! Hoop dat de reis goed is verlopen! Veel groetjes van ons, Daniël was er helemaal vol van, schattig! Succes met werken en het maken van keuzes... Mss tot op het speeltuinfeest ;-)? Zou leuk zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Mijn reisverslagen en belevenissen vanuit Australie, kunnen jullie hier volgen. Veel leesplezier!

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 972
Totaal aantal bezoekers 22702

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 07 April 2013

Mijn trip naar Down Under

Landen bezocht: