Reisverslag 8 - Reisverslag uit Childers, Australië van Thijs Hummelink - WaarBenJij.nu Reisverslag 8 - Reisverslag uit Childers, Australië van Thijs Hummelink - WaarBenJij.nu

Reisverslag 8

Door: Thijs Hummelink

Blijf op de hoogte en volg Thijs

13 December 2012 | Australië, Childers

Hallo mensen

Bij deze reisverslag nummertje 8! De afgelopen twee weken heeft bestaan uit werken en geld verdienen. Het is fysiek hard werken dus dat was in het begin even inkomen. Ook aan het vroege opstaan moest ik weer even wennen. Rond half 6 in de ochtend beginnen we (dat betekent half 5 opstaan en om 5 uur wegrijden). Echter ben ik wel om 2 uur klaar en rond half 3 weer terug op de camping.
De dag bestaat uit pruimenbomen snoeien. De eerste dag kreeg ik betaald per uur en vanaf twee wordt je betaald aan het aantal bomen wat je snoeit. Per boom krijg je een dollar, dus gemiddeld verdien ik ongeveer 20 dollar per uur (als ik hard door werk is het meer, dus dat doe ik ook).
Het is wel hard werken en met de hele dag temperaturen tussen de 35 en 40 graden is 4 liter water drinken een must.
Dan denk je buiten het werk om is er niet zoveel te beleven? Dat valt dus reuze mee, zowel op het werk als buiten het werk is er genoeg spanning.
Er lopen namelijk veel Brown snakes rond tussen de bomen op de bomen. Mocht je er door eentje gebeten worden moet je binnen een half uur in het ziekenhuis liggen en het anti medicijn krijgen anders is het met je gebeurd. Ook lopen hier de meest giftige padden en spinnen rond. Dus je leert de natuur hier wel kennen (natuurlijk totaal anders als in Nederland en kon me dit ook niet echt voorstellen van te voren).
We verblijven in Childers. Een echt boeren/werkers dorpje waar vooral het leven bestaat voor de bewoners als werken en drinken in het cafe. Verder is hier ook eigenlijk niks te doen. Er zijn twee plaatselijke supermarktjes, 2 drankwinkels en een stuk of 10 barretjes. Kortom in het stadje zelf is er weinig te doen. De omgeving daarin tegen is prachtig.
We verblijven op een accommodatie genaamd Suger Bowl. We leven/wonen tijdelijk in een soort werkbarakken. Hier passen precies 2 stapelbedden/een kleine koelkast en twee kleine kasten. Je betaald hiervoor 180 dollar per persoon, maar je bent gegarandeerd van werk en dat is het geen waarvoor ik hier nu op dit moment ben. Kortom prima te doen en om in te wonen de komende twee maanden. We gaan hier namelijk als alles gaat zoals gepland 2 maanden werken. Na deze twee maanden hoop ik genoeg bij elkaar gespaard te hebben zodat ik voorlopig niet meer aan het werk hoef, maar lekker kan genieten en rond trekken. Wel zit ik erover te denken om mijn tweede jaarsvisum hier te halen. Dat betekent dat ik 3 maanden moet werken op 1 of meerder boerderijen in totaal. Ik zou dan in principe mijn verblijf een jaar kunnen verlengen of voor mijn 30ste nog een keer de mogelijkheid hebben om een voor een jaar terug te gaan. Of ik dat nu wil doen weet ik niet, maar ik heb het hier erg naar mijn zin dus wie weet.

Wat ik wel minder vindt is dat ik voor mijn werk hier met kerst en oud en nieuw ben. Met kerst vind ik niet zo heel erg want de afgelopen was ik altijd met kerst aan het werk in Oostenrijk voor Cirkel vakanties. Met oud en nieuw had ik echter graag in Sydney willen zijn en het grootste vuurwerk ter wereld willen zien. Dat gaat vanwege het werk helaas niet lukken. We zijn nog op zoek naar een goed alternatief. Dat kan best eens in Brisbane worden waar we contact hebben met een local die we kennen. Ach je we zien wel, het werk is voor het goede doel!

Even totaal wat anders tussendoor.
Tijdens de eerste week was er iemand mee namens AustralianBackpackers die de eerste week heeft gefilmd. De promotie staat nu inmiddels online!
Je kunt hem vinden op youtube (Australian Backpackers – Jumbo 2012). Ik heb op een eind een vrij prominente rol bij het winnen van de auto (mijn oprechte excuses voor het aantal keer dat ik daarin f*ck roep). Daarbuiten kom ik nog een aantal keer goed in beeld.
Kun je het niet vinden dan is dit de link:

http://www.youtube.com/watch?v=7dSJinIP10Y&feature=youtu.be
Veel kijkplezier!

Goed mensen, ik wens jullie veel plezier met het lezen van mijn nieuwe reisverslag!

Zondag 2 december 2012
Het afgelopen verslag ben ik geëindigd met het lunchen met Stephan en Madelon. Dit werd uiteindelijk alleen Madelon in Noosa. Een mooi dorpje waar we zeker naar terug gaan! Nu nog niet want we gaan vandaag rijden naar Childers. Een dorpje 3,5 uur rijden boven Brisbane waar we komende tijd gaan werken. Dit zoals jullie weten omdat het geld bijna op is en we eindelijk na 3 weken zoeken een baan hebben!!!! YEAH!!!!
Rond 4 uur kwamen we aan in Childers en natuurlijk werd onze ergste nachtmerrie waarheid. We stonden niet op de werklijst en er was geen werk voor ons! De workagency had ons niet doorgegeven. We waren natuurlijk flink in shock. Na wat belletjes van de receptie kwamen we allebei toch op de werklijst en morgen kunnen we met zijn 2 aan de slag (EINDELIJK).
We zijn gaan inchecken, boodschappen gaan doen en gaan koken. De werkpapieren ingevuld en ingeleverd zodat alles klaar was om morgen aan het werk te gaan!
Rond 8 uur werd de werklijst opgehangen. De beste dame van de receptie was helaas haar afspraak niet nagekomen. Ik stond ingepland om morgen te werken (5uur vertrek in de ochtend) en Thom staat op de reservelijst om aan het werk te gaan! Helaas kon ze dit niet veranderen, dus ik heb morgen werk en Thom niet. Kortom het zit niet erg mee en voor Thom in dit geval zeker niet.
Ik ben vroeg naar bed gegaan want om 4:15 gaat de wekker om aan de slag te gaan. Thom kreeg wel te horen dat die binnen nu en een paar dagen sowieso werk heeft! Daar gaan we maar vanuit!

maandag 3 december 2012
Vandaag mijn eerste werkdag in Australië! Rond 4:15 stond ik naast me bed. Met lange broek, longsleeve shirt, dichte schoenen, 4 liter water, lunch, zonnebrand en hoed stond ik helemaal klaar om aan het werk te gaan! Om 5 uur vertrok de bus naar de farm waar ik zou gaan werken. Een grote boomgaard onder een groot wit net. Er werken ongeveer 40 man en het is heel erg groot. Ik kreeg om half 6 de briefing en de papieren wat we gingen doen. We kregen een grote en een kleine heggenschaar mee en werden vervolgens naar de locatie gebracht. Daar konden we gelijk aan de slag als bomensnoeiers. Kortom dode takken en extra takken knippen de hele dag. Tussendoor kregen we instructie hoe en wat we aan het werk moesten. Werk waar je niet echt bij hoeft na te denken maar wat lichamelijk hard werken is.
Ik schrok wel toen we uitleg kregen hoe om te gaan met slangen! Want er lopen er nogal wat rond hier. Ook de brownsnake (1 van de dodelijkste slangen van Australie). Deze zag ik dan ook na de lunch vrolijk langs huppen. Rustig blijven en geen contact zoeken, dan gaat die vanzelf weer weg. Dat rustig blijven lukte me redelijk (me hart ging wel tekeer) en inderdaad, de slang liep door!
Geschrokken en wel, ging ik maar verder met snoeien. Wel even de supervisor (degene die je werk controleert) laten weten dat er zo jongen rond loopt.

Vandaag worden we nog per uur betaald en vanaf morgen per gesnoeide boom. Een boom snoeien kost gemiddeld 3 a 4 minuten en je krijgt een dollar per boom. Dus dat wordt het tempo omhoog gooien vanaf morgen!
Rond 14uur waren we klaar en rond half 3 terug op de camping/werkbarakken! Even lekker gedoucht en genoten van een lekker biertje na het werk! Heerlijk!

Dinsdag 4 december tot zondag 9 december 2012
Omdat de komende weken met name bestaan uit werken ga ik mijn verslagen niet telkens per dag beschrijven. Dit omdat er buiten het werk niet zoveel boeiends gebeurd als werken of om jullie lezers thuis mee lastig te vallen.
Dinsdag bestond uit lekker werken. Het was erg heet en om 1 uur moesten we dan ook stoppen met werken. Het was 40 graden en 45 onder het net waarin ik werk. Vandaar dat we moesten stoppen. Dat verbaast me wel dat de boeren goed voor hun personeel zorgen. Ik zelf had nog wel het gevoel dat ik door kon werken. Ik had al wel 4 liter water op, maar goed uit voorzorg moesten we toch stoppen (ik had ook weinig keuze). Het bomen snoeien heb ik redelijk onder de knie. De snelheid daarin tegen valt nog erg tegen. Ik wil naar de 200 bomen per dag gaan en ik snoeide er vandaag 60!
Op woensdag ging dit gelukkig beter, binnen 8 uur had ik er 130 gesnoeid in 8 uur. Nog geen 200 maar dat komt vanzelf! De donderdag ging al beter en had ik er na 6,5 uur al 130. Echter zat het vandaag niet mee want we moesten toen ook al stoppen met werken. Dit omdat er vlak om de hoek (binnen een kilometer) een bosbrand woedde en we uit voorzorg moesten evacueren (een keer een andere reden om te stoppen). Dus ook vandaag weer op tijd terug net zoals dinsdag toen het zo heet was.
Op vrijdag had ik het goed te pakken en heb ik 150 bomen gesnoeid in 6 uur. Helaas moesten we toen naar een ander gebied omdat ons gebied snoeien klaar was. Daar moesten we ander snoei werk doen en werden we per uur betaald. Al met al op vrijdag toch 225 dollar verdient (200 euro), dus als ik dat vast houdt stroomt het geld goed binnen wat ik over 2 maanden weer goed kan gebruiken!
Buiten het werk om is er niet zoveel te beleven. De rest van de dag bestaat uit luieren, boodschappen doen en hangen met de rest van de mensen die hier verblijven. De Sugar Bowl waar we verblijven heeft wel een klein zwembadje waar het goed te vertoeven is.
In de avond hangen we meestal met een groep Engelsen. Aardige lui waar we goed mee kunnen.
Op zondag hebben we dan ook samen met hun lekker gegeten met een BBQ.
Het weekend had ik wel nodig om bij te komen omdat het lichamelijk zwaar werk is. Maar goed het verdient goed en dat vind ik het belangrijkste op dit moment.
Op zondag had Thom dan ook eindelijk te horen gekregen dat hij aan het werk kan de komende weken. Hij heeft een baan in de passievruchten pluk. Dit verdient erg goed en is eigenlijk de beste baan die hier is in de buurt. Dus dat is erg fijn dat hij nu ook eindelijk aan het werk kan en dat hij een goede baan te pakken heeft! Het is hem ook werkelijk gegund met alle tegenslagen qua werk die hij heeft gehad. Maar ook hiervoor geldt, de aanhouder wint en zo voelt het gelukkig ook bij hem!

Maandag 10 tot donderdag 13 december.

Ook deze week bestond weer uit werken en geld verdienen tot nu toe. We werken nu in een ander gebied waar het snoeien iets lastiger is. We krijgen echter wel meer verdient per boom, dus qua salaris ga ik niet achteruit. Op woensdag heb ik dan ook te horen gekregen dat ik promotie heb gekregen. Ik ga ander werk doen samen met een Duitse jongen binnen de groep. Dat gaat bestaan uit werk bovenop een ladder en de andere aansturen. Het verdient meer, dus dat is altijd goed. Dit was de beloning om de Duitse jongen (Robin) en ik de snelste zijn van de werkgroep. Dus hard werken wordt gelukkig beloont. De donderdag waren we lekker vrij. Dit omdat alle supervisors vandaag cursus hadden.

Ik merk wel erg dat ik de structuur van werken en vroeg opstaan wel weer even lekker vind. Het werk daarin tegen is zwaar en ik heb veel spierpijn als ik weer terug kom van het werk. Hard werken is niet erg, dus het is gewoon even inkomen en doorzetten. Het doel waarvoor het is heb ik dan ook elke dag in mijn hoofd en dat motiveert mij ook weer. Het is ook erg fijn dat we leuke mensen om ons heen hebben hier op de camping. Er is een groep Engelsen (9man) waarmee we elke avond lekker slap ouwehoeren en de grootste lol mee hebben. Helaas gaan de meeste deze week of volgende week weg, dus hopen dat er leuke mensen voor in de plaats komen. Met een aantal houden we contact. 1 van de Engelsen is Shane. Hij gaat in Perth wonen en heeft daar vanaf volgende maand een vaste baan. Hij heeft ons al uitgenodigd als we in Perth zijn om bij hem te slapen. Een aantal andere gaan met ons mee naar een hardstyle festival in Sydney in April waar ik nu al naar uit zie.
Kortom leuke mensen maken de plek leuk en fijn waar je bent, waar je dan ook bent in Australië!

Deze keer trouwens geen foto’s omdat ik geen pc met onbeperkt internet heb maar een dongel van 1 van de Engelsen met een beperkt data limiet. De foto’s komen later!

Mensen in Nederland, alvast een fijne kerstdagen en een fantastisch uiteinde en tot (waarschijnlijk) volgend jaar!

Thijs

  • 13 December 2012 - 17:12

    Fleur:

    Leuk verslag Thijs! Pas op voor de slangen=)

  • 15 December 2012 - 20:38

    Pap En Mam:

    Nou thijs, hard werken is niet erg, maar de temperatuur zal wel tegen valen. Knap dat het zo gaat. Ook fijn dat Thom nu kan wwerken. We zijn benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan met jou verblijf daar; in ieder geval zullen we jou dan komen opzoeken down under, als je besluit te blijven. dit zijn jou keuzes die je ook zefstandig moet maken.
    Hou je haaks en we horen weer van jou.

  • 15 December 2012 - 21:44

    Gonny De Vries:

    Hallo Thijs, knap dat je het werken volhoudt ondanks de warmte.
    Is voor het goede doel moet je maar denken. Ben benieuwd wat je verdere avonturen zullen zijn.
    Veel succes daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Mijn reisverslagen en belevenissen vanuit Australie, kunnen jullie hier volgen. Veel leesplezier!

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 22723

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 07 April 2013

Mijn trip naar Down Under

Landen bezocht: